مجله پزشکی (2)
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجله پزشکی (2)
نوشته شده در چهار شنبه 20 مهر 1390
بازدید : 997
نویسنده : منو تو

.:: پروستات چیست و بزرگی آن کدام است؟ ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وجود آن به لحاظ فعالیت های باروری اهمیت زیادی دارد. پروستات در لاتین به معنای غده رشد کننده است و در اثر بزرگ شدن به علت مجاورت آن در گلوگاه خروج ادرار از مثانه باعث مشکلات در دفع می گردد.

علایم و نشانه های پروستات:

با بزرگ شدن پروستات و فشاری که از اطراف روی مجرا ایجاد می گردد به تدریج علایمی در افراد به وجود می آید که نهایتاً ممکن است نیار به دخالت جراحی را باعث گردد.
- تأخیر در شروع ادرار
- کاهش میزان پرش ادرار
- قطع و وصل شدن ادرار
- تکرر شبانه و روزانه
و بالاخره گاهی اضطرار در دفع ادرار و خون آلوده شدن آن می تواند از علایم بزرگی پروستات باشد. این بیماری را برای روشنی بیشتر به صورت زیر تقسیم می کنند:

گروه اول:
- مشکل کلی دفع ادرار برای بیمار وجود ندارد.
- از علایم ذکر شده کم و بیش وجود دارد.
- میزان دفع ادرار در زمان ثابت که بعداً توضیح داده خواهد شد بیش از 15 میلی لیتر در ثانیه است.
- در داخل مثانه آثاری که ناشی از وجود انسداد در مسیر ادرار باشد به وجود نیامده است.

گروه دوم:

- مشکل در دفع ادرار وجود دارد.
- علایم بزرگی پروستات واضحتر است.
- میزان دفع ادرار 15 تا 10 میلی لیتر در ثانیه
- تغییرات داخل مثانه کم و بیش شروع شده است.

گروه سوم:

- مشکل دفع ادرار به کرات دیده می شود.
- علایم بزرگی پروستات بسیار واضح است.
- مقدار دفع ادرار کمتر از 10 میلی لیتر در ثانیه است.
- ادرار بالای 50 سی سی در مثانه باقی می ماند.
- مثانه دچار تغییرات واضح شده است.

گروه چهارم:

- مشکل دفع ادرار دایمی است که ممکن است با احتباس همراه گردد.
- علایم بزرگی پروستات واضح و شدید
- مقدار دفع زیر 10 میلی لیتر در ثانیه
- ادرار باقی مانده در مثانه بعد از دفع 100 میلی لیتر یا بیشتر است.
- تغییرات ناشی از انسداد ادرار روی کلیه ها ظاهر شده است.

اگر درمان انجام نشود چه اتفاقی روی خواهد داد؟


1. اختلال تدریجی در عملکرد مثانه
2. عفونت های مجرای ادراری
3. در نتیجه باریک شدن محل خروج ادرار مثانه با زحمت بیشتر کار کرده لذا جدار عضلانی آن ضخیم تر و در نتیجه حجم درونی آن کمتر می گردد. بنابر این به بیمارانی که قبل از مرحله چهارم مراجعه می نمایند و پیگیری درمان می گردند باید تبریک گفت چرا که بدین ترتیب از عوارض بعدی و حتی نارسایی کلیه پیشگیری می گردد.

روش های تشخیص:

1. معاینه از طریق مقعد با انگشت می تواند به جراح وزن تقریبی قوام و اندازه پروستات را نشان دهد.
2. سونوگرافی با وسیله مخصوص از طریق مقعد می تواند به اطلاعات به دست آمده از معاینه با انگشت با دقت بیشتری اضافه نماید.
3. اندازه گیری PSA خون که جهت تشخیص رشد بدخیم پروستات به پزشک کمک زیادی می نماید.
4. اندازه گیری بعضی مواد شیمیایی خون به بررسی کارکرد کلیه ها کمک می کند و در صورت افزایش بیش از حد آنها سونوگرافی تشخیصی طلب می گردد.
5. کشت ادرار نیز از نظر وجود یا رد عفونت ادراری انجام خواهد شد.

فلومتری :

دستگاهی است که با ادرار کردن در داخل آن همانند نوار قلب عمل کرده کاغذی را که مقدار و نحوه دفع و حجمی از ادرار را که در زمان ثابت خارج شده روی آن ثبت می نماید. در مواردی خاص ممکن است نیاز به دیدن داخل مجرا (سیستوسکوپی) باشد.

پرسشنامه:

برگه ای است شامل مجموعه علایم بیماری که از قبل چاپ شده و بیمار به سئوالات آن پاسخ گفته و پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده به آن امتیاز داده به طوری که مجموعه آن به وی در انتخاب نوع درمان کمک می کند.

درمان:

پزشک باتوجه به سن و وضعیت جسمانی بیمار میزان امتیازات بدست آمده از پرسشنامه و نتایج بدست آمده از معاینات و آزمایشات
1. یا صبر و حوصله و پیگیری های بعد را پیشنهاد می کند.
2. یا درمان طبی شامل داروهای شیمیایی و گیاهی را تجویز می کند.
3. یا اقدام جراحی را در برنامه درمانی قرار می دهد.
روش های جراحی یا به صورت شکاف دادن زیر شکم و خارج کردن قسمت رشد یافته پروستات خواهد بود یا از طریق بدون شکاف که خود به روش های متعدد قابل انجام است. درمان استاندارد برداشتن قسمت های رشد یافته با کمک دستگاه مخصوص و جریان الکتریکی است که به نام TUR خوانده می شود. سایر روش ها با استفاده از انتقال انرژی مثل امواج اولتراسون لیزر حرارت و غیره انجام می گردد. بر حسب نوع عمل ممکن است تا مدتی داخل مجرا سوند گذاشته شود.

عوارض رایج ولی برگشت پذیر:

1. سوزش و تکرر گاهی تا شش هفته
2. گاهی خونریزی خفیف تا شدید
3. گاهی عدم کنترل ادرار از نوع اضطراری
4. در بیشتر بیماران با حفظ نعوظ و رسیدن به ارضاء جنسی مایع منی به جای خروج از مجرا به داخل مثانه رفته و با ادرار خارج می گردد که با آگاهی قبلی بیماران توسط پزشک مشکل خاصی را به دنبال نخواهد داشت. استراحت نسبی بعد از عمل پرهیز از فعالیت های شدید و مصرف مایعات فراوان از توصیه های پزشک معالج خواهد بود ...

چند نکته:

گاهی در افرادی که پروستات آن ها بزرگ باشد عواملی مثل نگاه داشتن طولانی ادرار، مصرف زیاد الکل، مصرف بعضی داروهای سرماخوردگی یا اعصاب می تواند منجر به احتباس حاد ادراری گردد ...

منبع : انجمن اورولوژی ایران

 

.:: درمان عفونت ادراری در خانمها ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

دستگاه ادراری شامل كلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار است. از آنجا كه این دستگاه با محیط خارج از بدن مرتبط است و از طرفی ادرار ساعت‌ها در مثانه ساكن می‌ماند، محیط مناسبی برای رشد باكتری‌هاست ... به این ترتیب عفونت های دستگاه ادراری یكی از رایج ترین بیماری های بشر است كه در خانم ها به خاطر كوتاه بودن مجرای خروجی ادرار بسیار شایع تر است.

نشانه های بیماری :

نشانه های اصلی این بیماری سوزش و تكرر ادرار و درد زیر شكم است كه در اثر تحریك مثانه و مجرای خروجی ادرار به وسیله باكتری ها ایجاد می شود.

اگر باكتری ها فرصت كنند و به سوی كلیه ها هجوم ببرند (از طریق حالب ها كه مجرای بین مثانه و كلیه ها هستند) بیمار دچار تب و لرز و درد پهلوها شده و بسیار بدحال می شود.

تشخیص عفونت ادراری خیلی سخت نیست. علائم مشخصی كه برشمرده شد، پزشك را مشكوك به بیماری می كند و با آزمایش ادرار شامل بررسی میكروسكوپی ادرار و كشت ادرار تشخیص، مسجل می شود.

خوشبختانه در آزمایشگاه بعد از كشت ادرار كه حدود 2شبانه روز طول می كشد، می توان تاثیر انواع آنتی بیوتیك ها روی میكروب های كشت شده را مشخص كرد و بدین ترتیب بهترین آنتی بیوتیك ها را برای درمان بیماری انتخاب كرد.

درمان :

درمان عفونت ادراری در خانم های جوانی كه برای اولین بار دچار این بیماری می شوند مصرف آنتی بیوتیك مناسب به مدت 3 روز است. اگر بیماری عود كند یا سن بیمار بالای 65 سال باشد و در بیماران دچار دیابت طول درمان 7 روز یا بیشتر است. عفونت های ادراری در مردان نیز باید با دقت و به مدت حداقل 7 روز با آنتی بیوتیك مناسب درمان شود.

متاسفانه موارد زیادی وجود دارد كه بعد از چند هفته مجددا فرد دچار علائم عفونت ادراری می شود و بیماری عود می كند.

در این موارد علاوه بر كشت ادرار و درمان مناسب بهتر است بیماری هایی كه می توانند فرد را مستعد به عفونت ادراری كنند بررسی شود.

سیپروفلوكسامین، كوتریموكسازول، جنتامایسین، آمیكاسین ونیتروفورانتوئین از جمله آنتی بیوتیك هایی هستند كه در عفونت ادراری موثر هستند، زیرا در ادرار با غلظت زیاد ترشح می شوند و بهتر روی باكتری ها تاثیر می گذارند. البته براساس نتیجه كشت ادرار كه مقاومت به داروها را نشان می دهد پزشك می تواند انواع دیگری از داروها را مورد استفاده قرار دهد.

منبع : سیمرغ

 

.:: پیشگیری از عرق‌‌سوز شدن نوزاد ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

عرق‌سوز شدن هنگامی رخ می‌دهد که منافذ پوستی نوزاد، معمولا در هنگام آب و هوای گرم و مرطوب، بسته می‌شود. توصیه های زیر به شما کمک می کند تا از عرق سوز شدن نوزادتان پیشگیری کنید:

- به نوزادتان لباس های سبک و کتانی بپوشانید.

- در هنگام آب و هوای داغ کودک را در اتاقی دارای سیستم سردکننده یا تهویه مطبوع قرار دهید. اگر دارای تهویه مطبوع نیستید، یک پنکه در اتاق کودک قرار دهید.

- از استعمال پمادها، کرم ها یا پودرهای پوستی اجتناب کنید.

- حداکثر تلاش تان را بکنید تا نوزاد بیش از حد گرمش نشود و پوستش خشک بماند.


.:: کیست کلیه چیست؟ ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

كلیه‌ها خون را از مواد زاید پاك كرده، در ضمن با عمل فیلتراسیون ادرار تولید می‌كنند. همان طور كه افراد مسن‌تر می‌شوند كیسه‌هایی حاوی مایع به نام سیست یا كیست ممكن است در كلیه‌ها شكل بگیرند. که اینها اغلب كوچك، گرد و با جداره نازك هستند. كیست های كلیه تقریبا همیشه خوش خیم (یا غیرسرطانی) هستند، اغلب مشكلی ایجاد نمی كنند و بسیاری از افراد عمر طبیعی می نمایند، بدون این كه از وجود آنها در بدن خود اطلاع داشته باشند.

كیست های كلیه چقدر شایع هستند؟

معمولاً كیست ها هر كجای بدن ممكن است شكل بگیرند. اما اختصاصا در كلیه بیشتر دیده می شوند. 50% افراد بالای 50 سال دارای كیست كلیه هستند.

چگونه كیست های كلیه شناسایی می شوند؟

تقریبا تمامی آن ها در بررسی های رادیولوژیك كشف می گردند. مثلاً : سونوگرافی، سی تی اسكن و غیره كه برای مطالعه سایر اندام های بدن به كار گرفته شده اند. به همین دلیل نام دیگر آن، كیست های اتفاقی است چرا كه پزشك در حین بررسی سایر اندام ها به طور اتفاقی آن ها را مشاهده می نماید.

حالا اگر من كیست داشته باشم، پزشك چه اقدامی خواهد كرد؟

ابتدا پزشك در مورد مشكلات احتمالی كه ممكن است كیست برای شما ایجاد كرده باشد سوالاتی خواهد كرد. مثلا این كه درد در ناحیه پهلو دارید یا خیر و یا سابقه ایی از تب یا ادرار خونی را ذكر می كنید یا نه؟ اگر كیست شما كوچك باشد و هیج یك از شكایات فوق را نداشته باشید به احتمال زیاد اقدام درمانی خاصی نیز لازم نخواهد بود. فقط ممكن است پزشك صلاح بداند 6 تا 12 ماه بعد با سونوگرافی یا سی تی اسكن اندازه یا احتمال رشد كیست را پی گیری نماید. مجدداً یادآوری می گردد بسیاری از مردم اطلاعی از كیست كلیه خود ندارند و یا اصلا" نیاز به بررسی های اضافی یا پی گیری نخواهند داشت. اما اگر كیست كلیه بزرگ یا دارای رسوبات كلسیم باشد یا درون آن ها بجای مایع از بافت سفت پرشده باشد، آن وقت به بررسی دقیق تر و احتمالا درمان جدی تر نیاز می شود.

آیا جراحی برای برداشتن كیست لازم است؟

به احتمال قوی خیر، بیشتر كیست های ساده بدون خطر بوده و نیاز به جراحی ندارند. مگر اینكه كیست كلیه در حال رشد، یا علایمی ایجاد كرده باشد و یا پزشك به بدخیمی یا عفونی بودن آن مشكوك گردد. لازم به یادآوری است که در نوعی، بیمار ناشی از اختلال ژنتیک، کلیه ها در سنین بالای 40 سال دچار کیست های متعدد پیشرونده شده و کم کم بافت طبیعی خود را از دست می دهند، در این حالت رژیم ها و درمان های نگهدارنده توصیه می شود.

منبع : انجمن اورولوژی ایران

 

.:: توصیه‌های بهترین پزشک دنیا برای تابستان ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgشیخ الرییس ابوعلی سینا در جلد اول کتاب قانون چند توصیه برای مسافران در فصل گرما ذکر کرده است که دانستن آنها خالی از لطف نیست. از جمله اینکه مسافر سر و سینه خود را از تابش مستقیم نور خورشید بپوشاند و در راه قاووت جو و عصاره میوه تناول کند و قدری برای حرکت صبر کرده و سپس به راه افتد.

این حکیم ایرانی روغن بنفشه و مالیدن آن روی پیشانی در هر ساعت را برای جلوگیری از گرمازدگی و سردردهای صفراوی مفید دانسته و توصیه کرده است فرد بعد از سفر، حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب سفر به دور باشد و سرحال آید. البته نباید شتاب کنند باید به تدریج آبتنی کنند.

همچنین وی توصیه می کند؛ کسانی که از باد سر می ترسند بهتر است دهان و بینی خود را بپوشانند و در سفر از دوغی که ۲۴ ساعت قبل از سفر در آن پیاز خرد شده باشد، استفاده کنند. همچنین بوییدن روغن گل سرخ و روغن دانه کدو و خوردن روغن کدو مفید خواهد بود.

به گفته شیخ الرییس دوغ ترش نیز برای گرمازدگی بعد سفر مناسب است و اگر فرد آفتاب زده شده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک اندک از ظرفی با دهانه باریک آب بنوشد. علاوه بر این خوراکش هم باید از غذاهای زود هضم باشد.
 

.:: بی ضرر بودن قلیان یک افسانه است؟! ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مصرف قلیان در بسیاری از شهرهای آمریکا در حال رشد است و این در حالیست که مصرف کنندگان تصور می کنند آب داخل شیشه قلیان مانع از استشاق مواد سمی می شود؛ تصوری که افسانه ای بیش نیست. طرفداران سلامت در امریکا قصد دارند در جبهه جدید و خطرناک مصرف دخانیات به جنگ بپردازند.

پل جی بیلینگ از انجمن ریه در آمریکا می گوید: این تصور غلط مبنی بر بی ضرر بودن قلیان، باعث شده تا جوانان و نوجوانان تمایل زیادی به مصرف قلیان نشان دهند.

براساس گزارش یونایتدپرس، سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است به دلیل آنکه کشیدن قلیان در حدود یک ساعت به طول می انجامد و مصرف کننده مجبور به استشاق عمیق هواست، این امر می تواند مضرات کشیدن 100 سیگار را در پی داشته باشد.

در حال حاضر در خوابگاه های دانشجویی و اماکن عمومی در آمریکا مصرف قلیان در حال رشد است و این امر باعث شده تلاشهای بسیاری صورت گیرد تا مصرف قلیان نیز جز قانون مبارزه با دخانیات قرار گیرد.

 

.:: گردو را به رژیم‌غذایی اضافه‌كنید ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نتایج یك مطالعه جدید تایید می كند كه افزودن گردو به رژیم غذایی روزانه خطر ابتلا به بیماری قلبی را كاهش داده و به پایین آوردن میزان كلسترول مضر در خون كمك می كند. متخصصان در این مطالعه تشریح كردند وقتی شما یك وعده غذایی می خورید كه حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است اگر پس از آن یك مشت گردوی خام مصرف كنید می تواند امكان آسیب ناشی از این چربی مضر به عروق خونی خود را تا حد قابل ملاحظه ای محدود كنید.

در هر50 گرم گردو كمتر از 4 گرم چربی اشباع شده وجود دارد اما به این دلیل كه تمام مغزهای خشكبار سرشار از كالری هستند لذا توصیه می شود كه اعتدال در مصرف آنها امری ضروری است. مغز گردو سرشار از آنتی اكسیدانها، چربی های امگا -3 و اسید آلفا لنیولئیك است. شما می توانید از گردو در وعده غذایی صبحانه استفاده كنید. به جای ریختن گوشت داخل سالاد مقداری گردوی تازه به آن بیفزایید و به جای سوسیس و تخم مرغ و گوشت فرآوری شده، پروتئین مورد نیاز بدنتان را از گردو دریافت كنید.

منبع : ایسنا

 

.:: لیمو ترش محصولی معجزه گر ! ::.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لیمو ترش محصولی معجزه گر در نابودی سلولهای سرطانی است
و 10.000 بار قوی تر از شیمی درمانی عمل میکند ولی چرا ما چیزی درباره آن نمیدانیم!؟

زیرا آزمایشگاه ها در ساختن ترکیبات آن سود بسیار زیادی کسب میکنند !
اینک شما میتوانید به دوست نیازمند خود کمک کنید از طریق اینکه به او بگوئید که آب لیمو ترش در جلوگیری از سرطان سودمند است. علاوه بر این طعم آن بسیار خوشایند است و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد.

اگر میتوانید یک درخت لیمو در حیاط یا پاسیوی خود بکارید و از میوه معجزه آسای آن بهره ببرید. بسیاری از مردم در اثر سرطان میمیرند در حالیکه این راز همچنان حفظ میشود تا منافع شرکتهای داروسازی به خطر نیفتد.لیمو ترش را میتوان به صورتهای متفاوت مصرف نمود، قسمت گوشتی آن را خورد یا آب آن را مصرف نمود. به صورت شربت و یا صور دیگر، جالب ترین خاصیت آن اثرش بر روی کیست ها و تومورهاست.
در مورد این گیاه ثابت شده است که درمان همه انواع سرطان است. همچنین بعنوان یک ضد قارچ و عفونت و کرمها محسوب میشود. فشار خون بالا را تنظیم میکند و و ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه میکند.

بسیار جالب است كه منبع چنین اطلاعاتی یکی از بزرگترین تولید کننده های دارو در دنیا است. این کارخانه بزرگ دارویی فاش ساخته است که آزمایشاتی که از سال 1970 انجام شده نشان میدهند که لیمو ترش سلول های سرطانی را در 12 نوع سرطان از جمله سرطان روده، سینه، پروستات، ریه و پانکراس نابود میکند. و جالب تر از همه اینکه این نوع درمان با عصاره لیمو نه تنها سلولهای سرطانی را نابود میکند بلکه سلولهای سالم را نیز آلوده نمی نماید.

 

 



:: موضوعات مرتبط: مجله پزشکی , توصیه های پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: مجله پزشکی , توصیه های پزشکی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: