پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
موها زبان دارند، آن را بیاموزید!
نوشته شده در جمعه 22 مهر 1390
بازدید : 1000
نویسنده : منو تو


4 - ریزش مو در اثر استرس

یک شوک به سیستم بدن مثل عمل‌های جراحی، زایمان، مصرف برخی داروها، رژیم‌های غذایی نامناسب، استرس شدید و مشکلات تیروئیدی می‌تواند به اجبار مو را در فاز توقف و استراحت یا همان تلوژن قرار دهد. بعد از 2ماه مشاهده می‌کنید که موها شروع به ریزش می‌کنند، این حالت تلوژن نامیده می‌شود. گاهی اصطلاحا به این حالت می‌گویید: «وقتی دستم را داخل موهایم می‌کنم، موهایم پایین می‌آید.» در اکثر مواقع خیلی زود موها دوباره شروع به رشد می‌کنند. درمان این شرایط بسته به تجویز و نظر پزشک دارد.
 



5 - گاهی ریزش موها، از علائم آلوپسیا است

در آلوپسیا یا طاسی سکه‌ای یا ناحیه‌ای، سیستم دفاعی بدن اشتباها به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ریزش موها می‌شود و این مساله ناگهانی رخ می‌دهد. اکثر افراد یک یا 2نقطه کچلی در سر خود دارند. اما در برخی موارد تمام موهای بدن می‌ریزد. این شرایط بسیار حاد نیست و به نظر می‌رسد ریشه روانی داشته باشد. موها یا خود به خود به حالت اولیه برمی‌گردند و یا با درمان‌های خاص دوباره رشد می‌کنند.





6 - ژنتیک باعث ریزش موی 90درصد از آقایان می‌شود

 اگر پدر شما کچل است، شما هم در آینده کچل خواهید شد. البته ریزش موی آقایان بیشتر از خانواده مادر به ارث می رسد تا پدر. بنابراین اگر به موهای پدر و مادرتان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که شما در آینده چه موهایی خواهید داشت. کچلی از خانواده پدر معمولا باعث کچلی کامل فرد نمی‌شود و فقط موهای وسط می‌ریزد. استفاده از داروهایی مثل ماینوکسیدیل می‌تواند این پروسه را کمی به تاخیر بیاندازد.



اما ژنتیک در ریزش موی خانم‌ها نقشی ندارد و ریزش موی خانم‌ها اغلب به دلیل نازک شدن تار موهاست. علی‌رغم آقایان، در خانم‌ها کچلی خیلی به ندرت دیده می‌شود و ریزش مو با روند کندتری پیش می‌رود.





7 - مو هم مثل پوست به مراقبت در برابر آفتاب نیاز دارد.

در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث شکنندگی موها می‌شود. موها خشک شده و به راحتی می‌ریزند. اگر موهای نازکی دارید، خطر آسیب‌دیدگی در شما بیشتر است. بنابراین از محصولاتی که حاوی ضدآفتاب هستند، استفاده کنید.





8 - موهای شفاف غذا می‌خواهند

در اکثر موارد رژیم‌های غذایی نادرست روی موها تاثیر منفی به جای می‌گذارد. موها برای سلامت خود به پروتئین آهن و اسیدهای چرب امگا3، زینک (روی) و ویتامینA نیاز دارند. رژیم‌های غذایی کم‌کالری اغلب با فقدان این مواد همراه هستند، بنابراین می‌توانند باعث کاهش و متوقف شدن رشد موها و کدر شدن آنها شوند. اگر فقدان مواد مغذی زیاد باشد، موها دچار ریزش خواهند شد.


  • رژیم سلامت موها:

توصیه پزشکان در همه جای دنیا تقریبا یکی است. یک رژیم عادی که نه تنها برای سلامت موها، بلکه برای سلامت قلب نیز مفید است. 


غذاهایی مثل سالمون، آجیل و هویج را حتما در این منو قرار دهید. وجود اسیدهای چرب امگا3 موجود در سالمون، ویتامینA موجود در اسفناج و هویج، سلنیوم موجود در آجیل و زینک موجود در گردو باعث شفافی و درخشانی موها می‌شود. این مواد غذایی به سلامت موها و پوست سر کمک می‌کند. در این میان از لبنیات کم‌چرب، غلات و سبزیجات هم غافل نشوید.





 9 - سفید شدن زودهنگام موها بدین معناست که بدنتان به سرعت رو به پیری می‌رود

سفید شدن زودهنگام ژنتیکی است. گاهی اوقات جوگندمی شدن موها ارتباطی با پیری ندارد. ممکن است شما هنوز به مرز 40سالگی هم نرسیده باشید اما موی سفید داشته باشید و این برمی‌گردد به سابقه خانوادگی شما. سفید شدن موها همیشه ناشی از عدم سلامت نیست اما مشکلاتی مثل کم‌خونی، تیروئید، فقدان ویتامین B12 و یا Vitiligo می‌تواند باعث سفید شدن زودهنگام موها شود. برای پوشاندن موهای سفید می‌تواند آنها را رنگ و یا هایلایت کنید، اما مراقب باشید زیرا برخی افراد به مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها حساسیت دارند و در نتیجه با مشکل خارش یا سوختگی پوست سر مواجه می‌شوند.





10 -  برس کشیدن موها به سلامت مو کمک می‌کند

ور رفتن به موها باعث تضعیف آنها می‌شود. استفاده از سشوار، اتوی مو، صاف کردن موها و برس کشیدن بیش از حد نیز از عواملی هستند که باعث آسیب‌دیدگی لایه بیرونی (کوتیکول) مو می‌شوند، زیرا حرارت باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود. در این صورت چاره‌ای ندارید جز اینکه موهای آسیب‌دیده را کوتاه کنید.



گاهی برخی داروها مثل وارفارین، داروهای ضدافسردگی، داروهای معده، آرتروز، ضدبارداری و فشار خون باعث ریزش مو می‌شوند. در این موارد اغلب با قطع مصرف دارو، ریزش موها متوقف می‌شود. ماساژ دادن پوست سر نیز نمی‌تواند پروسه مو را متوقف کند، زیرا پوست سر با عصب‌هایی پوشیده شده که بسیار حساس هستند و ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون می‌شود. در این هنگام مغز هورمون‌های خوبی مثل لوپامین و سروتونین را ترشح می‌کند که بسیار موثر هستند.






 
11 - کشیدن بیش از حد و بستن سفت آنها نیز می‌تواند باعث ریزش شوند

طاسی در اثر کشش موها باعث آسیب‌دیدگی فولیکول‌های مو می‌شود.


دم اسبی کردن موها اگر سفت و محکم باشد، به ریشه مو آسیب می‌رساند و باعث شکنندگی و ریزش موها می‌شود. اکستنشن و اضافه کردن مو نیز همین تاثیر را روی موها برجای می‌گذارد، زیرا وزن بیشتری را باید محتمل شود و این باعث ریزش مو می‌شود. تغییر مدل موها معمولا این حالت را از بین می‌برد.




:: موضوعات مرتبط: مجله پزشکی , توصیه های پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: زبان موها , ریزش مو , مراقبت مو , توجه به موها ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: