از خواب اصحـاب کهـف تا احسـاس پدربـزرگی زودرس
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 692
نویسنده : منو تو

اوج کاهش پول ملی در زیمباوه: 100 میلیارد دلار زیمباوه مقابل سه تخم مرغ


البته تنها سکه و ارز اینگونه نیستند و از نان و شیر و گوشت و روغن گرفته تا اجاره بهای مسکن و قیمت خانه و شهریه مدرسه و قبض های آب و برق و گاز و ... همه و همه مدام قیمت های جدیدی را بر مردم تحمیل می کنند بی آنکه کسی به خواب اصحاب کهف رفته باشد!

زیمباوه، کشوری در جنوب آفریقاست. رشد تورم در این کشور تا همین چند وقت پیش به حدی سرسام آور بود که دولت این کشور اسکناس های تریلیون دلاری زیمباوه چاپ کرده بود. قیمت ها هم لحظه ای بالا می رفت به طوری که می گویند اگر کسی به رستوران می رفت و عذایی سفارش می داد، امکان داشت قیمت غذا در فاصله سفارش تا سرو در میز، تغییر کند!

دولت زیمباوه به دلیل تورم بسیار بالا، طی دو سال (1386 تا 1388)، 22 صفر را از واحد پول خود حذف كرد. بالاترین اسكناس زیمباوه كه قبل از این در گردش بود اسكناس 10 تریلیون دلاری زیمباوه بود كه با آن حتی نمی‌شد یك قرص نان خرید.

در عوض کشورهای زیادی وجود دارند که در 20 - 10 سال اخیر تورم شان تنها 2 درصد بالا رفته است که از آن جمله می توان به برخی ممالک حوزه اسکاندیناوی اشاره کرد که برغم این تورم 2 درصدی حقوق کارمندان و کارگرانشان 15 درصد بالا رفته است.

راه دور نرویم ؛ همین ترکیه که بیخ گوش خودمان است در دهه 90 میلادی تورم 80 - 70 درصدی را تجربه می کرد اما در 14 آبان همین امسال جام جم - رسانه صدا و سیمای خودمان - تیتر زد که تورم ترکیه افزایش یافت و به 3/3 درصد رسید!


حالا ما با این سرعت به کدامین سو می رویم؟‌ ... نکند زیمباوه خاورمیانه شویم.

تورم در کشور زمیباوه













به نقل از : عصرایران (جعفر محمدی)



:: موضوعات مرتبط: اخبار , , ,
:: برچسب‌ها: از خواب اصحـاب کهـف تا احسـاس پدربـزرگی زودرس ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: