از دنیای علم و تکنولوژی چه خبر ؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
از دنیای علم و تکنولوژی چه خبر ؟
نوشته شده در سه شنبه 22 اسفند 1390
بازدید : 641
نویسنده : منو تو


ساخت نخستین "تراشه مغزی جهان"


دانشمندان آی‌بی‌ام اعلام کردند که توانسته‌اند گامی اساسی در ترکیب دنیای رایانه و مغز بردارند. این شرکت فناوری موفق به تولید دو پیش‌ساخت تراشه شده که به گفته محققان می‌توانند اطلاعات را شبیه مغز پردازش کنند. این تراشه‌ها نتیجه شش سال تلاش ۱۰۰ محقق بوده که حدود ۴۱ میلیون دلار برای سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا هزینه دربرداشته است.

این پیش‌ساخت‌ها، شواهد بیشتری را از اهمیت روزافزون پردازش همزمان یا انجام همزمان چند وظیفه توسط رایانه‌ها نشان می‌دهد. این کار از اهمیت زیادی برای نمایش گرافیکی و تجزیه مقادیر زیاد اطلاعات برخوردار است. کاربری‌های کنونی از این تراشه در سطح بسیار ساده مانند فرمان دادن به خودرو برای عبور از پیچ یا بازی‌هایی مانند پینگ‌پونگ است.

به گفته محققان برای ورود این تراشه‌ها به آزمایشگاه و بعد در محصولات بیش از یک دهه زمان لازم است. به گفته دانشمندان آنچه در این بین مهم است نه کار این تراشه‌ها که چگونگی انجام آن است. قابلیت این تراشه‌ها برای انطباق با گونه‌های اطلاعاتی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی نشده بودند، بسیار قابل توجه است.

محققان فناوری از مدت‌ها پیش به دنبال ساخت رایانه‌هایی با توانایی یادگیری انسانی بودند اما شیوه‌های اکتشافی شرکت آی‌بی‌ام و سایر شرکت‌ها در مورد "محاسبات شناختی" می‌تواند به ساخت تراشه‌هایی با قابلیت انطباق‌پذیری بهتر به اطلاعات دور از انتظار منجر شود. این تراشه‌ها می‌توانند به صورت بالقوه به پردازش علائم دنیای واقعی مانند دما یا صوت یا حرکت کمک کرده و آن‌ها را برای رایانه‌ها قابل احساس کنند. به گفته سازندگان، این تراشه از بخش‌هایی تشکیل شده که مانند نورون‌ها و سیناپس‌های دیجیتالی رفتار کرده و آن‌ها را از سایر تراشه‌ها متفاوت می‌کند.

منبع : ایتنا




شاهکار جدید چینی‌ها: آیفون ۴s با سیستم عامل اندروید ۴


واقعاً همه نوع کپی کاری از این چینی‌ها دیده بودیم و به این نتیجه رسیدیم که این دوستان چشم بادامی بی شک نوابغ دنیای کپی کاری هستند و از هر مدل دستگاه گوشی همراه یا تبلت چندین و چند مدل تقلبی روانه بازار می‌کنند تا تمام سلیقه‌ها را راضی نگه دارد! اما برخی مواقع کپی کاری چینی‌ها به غایت موجبات تحیر را به وجود می‌آورد و در دستگاه های کپی شده جمیع اضداد را یکجا جمع می‌کنند تا نبوغ خود را به رخ جهانیان بکشند.

در آخرین شاهکار کپی کاری این چینی‌های نازنین آیفون ۴s را کپی برداری کرده و روانه بازار کرده‌اند که زیاد هم موجب تعجب نیست اما نکته جالب این کپی کاری استفاده از سیستم عامل اندروید نسخه ۴ ( ICS ) می‌باشد! این گوشی در واقع یک کپی برابر اصل واقعی از iphone 4s اپل است که حتی در بسته بندی هم دقت کامل به عمل آمده است. این گوشی با ۵۱۲ مگابایت رم و ظرفیت ۸ گیگابایتی عرضه شده است.

منبع : خوارزمی




چراغ های راهنمایی هوشمند فقط به خاطر روی گل شما سبز می شوند!


اگر شما در یک شهر منظم و بی نظیر چون پورتلند زندگی نمی کنید، پس حتما با پدیده چراغ راهنمایی های احمقانه که انگار طوری تنظیم شده اند تا وقتی شما به آن می رسید، در حالی که در سوی دیگر هیچ اتومبیلی وجود ندارد، قرمز شوند، برخورد داشته اید. این موضوع نه تنها آزار دهنده است بلکه برای محیط زیست نیست مضر است. چراغ راهنمایی های هوشمند می توانند کلید حل این مشکل باشند و تغییرات اساسی ایجاد نمایند.

پیتر استون، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه تگزاس، معتقد است اگر چراغ های راهنمایی به اندازه ای هوشمند باشند که فریاد شما برای سبز ماندن یا سبز شدن را بشنوند! بسیار مفید تر خواهند بود. ایده او این گونه است که تعدادی "سیستم رزرو" نصب شود تا ماشین شما بتواند از پیش از رسیدن به چراغ با آن ارتباط برقرار کند. چراغ هم در هر لحظه با چند اتومبیل به طور همزمان در ارتباط باشد تا هر کدام را با یک زمان بندی پویا راهنمایی کند و از این طریق بهینه ترین جریان ترافیکی را ایجاد کند.

جریان ترافیکی بهینه، برای هر کسی که زیاد رانندگی می کند، اساسا خبر خوبی است. اما همان طور که همه ما می دانیم تمام رانندگان غیر از شما رانندگی بلد نیستند و البته صد در صد کار و مقصد آنها از اهمیتی فوق العاده کمتر از کار شما برخوردار است! در واقع چراغ راهنمای هوشمند قرار است تعداد خودروهای هر مسیر را محاسبه نموده و براساس آن زمان توقف و چراغ قرمز و سبز هر کدام از مسیرها را تنظیم کند.

دلیل اصلی آن که به چراغ های هوشمند علاقمند می شویم این است که دوست داریم برایمان تضمین شود که هیچگاه نیازی نباشد سرعتمان را کم کنیم یا پشت چراغ قرمز بایستیم. یا اینکه حداقل این چراغ ها به اتومبیل شما می گویند که چگونه سرعت خود را تنظیم کند تا نیازی به توقف در تقاطع ها نباشد، اتفاقی که نه تنها باعث اتلاف وقت شده و حوصله مان را سر می برد بلکه مقدار خیلی زیادی از سوخت اتومبیل ها نیز این گونه تلف می شود.

در یک جهان خیالی و فانتزی که پر است از اتومبیل های مجهز به انواع سنسور و چراغ های راهنمایی هوشمند (این دنیا دیگر زیاد هم خیالی به نظر نمی رسد)، که امکان عبور بدون توقف از یک تقاطع بسیار پر رفت و آمد نیز فراهم باشد، فقط کافی است اجازه دهید اتومبیل تان و چراغ راهنمایی کنترل مسائل را به عهده گیرند.

منبع : زومیت




روباتی هنرمند که از انسانها پرتره می کشد!


نمایشگاه CeBIT سال 2012 هانوفر آلمان میزبان روباتی خواهد بود که می تواند از چهره افراد نقاشی پرتره بکشد. به گزارش خبرگزاری مهر، رایانه ها قطعا توانایی نقاشی کشیدن دارند، اما آنچه این روبات را نسبت به دیگر روباتها و رایانه ها متفاوت ساخته این است که می توان به روبات آموخت که تمامی جزئیات کوچک موجود در چهره فرد را ندیده بگیرد.

دیدن و کشیدن آنچه که دیده شده و یا شمایلی از آنچه که دیده شده توسط یک روبات کار چندان ساده ای نیست، زیرا انجام چنین کاری به معنی متمرکز شدن بر روی جزئیاتی خاص از قبیل چشمها و توجه کمتر به خطوط دور دهان و روی پیشانی است. این روبات نقاش از نرم افزار پردازش حاشیه برخوردار است و با کمک آن می تواند تصمیم بگیرد که برای استفاده از مداد باید بازویش را کجای کاغذ قرار دهد، به این شکل روبات می تواند در عرض 10 دقیقه پرتره ای کامل را از چهره انسان خلق کند.

این روبات نیز مانند بسیاری از هنرمندان دارای شغل روزانه است و در موسسه فرانهوفر برای تحلیل و پردازش بازتابها به کار گرفته می شود. به بیانی دیگر نوری بر روی یک سطح تابانده می شود و روبات باید خط دور نور را در الگویی کروی شکل بر روی سطح مشخص کند، این کار به روبات امکان می دهد تا شکل الگوی بازتاب نور را از زوایای مختلف شناسایی کند.

بر اساس گزارش گیزمگ، روبات همچنین در این آزمایشها می تواند میزان درخشش دایره نورانی را از زوایای مختلف مشخص کرده و یا تعیین کند که آیا رنگی خاص از زوایای مختلف به رنگهای متفاوت دیده می شود؟ روبات نقاش توسط گروه Robotlab در مرکز هنر و رسانه ZKM در کارلسروهه آلمان ساخته شده است.

منبع : مهر نیوز




ساخت نخستین تلویزیون پوشیدنی جهان


یک مهندس برق آمریکایی در اقدامی عجیب دست به ساخت لباسی زده که در حقیقت یک تلویزیون ال‌ای‌دی قابل پوشش است. "دیوید فوربس" اولین کت ویدیوئی خود را در سال 2009 با استفاده از مجموعه‌ای از صفحه نمایش‌های ال‌ای‌دی ساخت. وی تمام این صفحات را با زمینه قرمز رنگ به وزن 22 کیلوگرم کنار هم جمع‌آوری کرد. وی با قصد ساخت یک نمونه بهتر و سبک‌تر با استفاده از چند صفحه مدار قابل انعطاف و چندین ال‌ای‌دی توانسته یک لباس با یک صفحه نمایش تلویزیونی بزرگ بسازد.



فوربس همچنین یک صفحه مدار اضافی را برای کاهش تدریجی علائم ویدیوی آنالوگ از آی‌پاد خود و سه صفحه مدار دیگر برای تفسیر این علائم به فرمان‌هایی برای ال‌ای‌دی‌ها و انتقال قدرت از دو باتری لیتیوم پلیمر ساخت. "فوربس"، این باتری‌ها را درون جیب شلوار خود قرار داده، صفحات کنترل را بر روی شانه‌ها خود و صفحات نمایش قابل انعطاف را در پشت و جلوی کت خود چسبانده است. یک نر ماده چسبی نیز در وسط این کت به جای دکمه‌ها قرار گرفته است. با این شیوه در آخر کار وزن کلی این ابداع تنها 3.6 کیلوگرم بود.

وی اکنون این لباس را به یک جلیقه کاهش داده تا کمتر برای مردم احساس ناامنی ایجاد کند! هزینه این لباس اکنون 20 هزار دلار برآورد شده است. آی‌پاد فوربس به یک صفحه مدار بر روی شانه چپ این جلیقه متصل شده که از یک تراشه دیجیتالی‌سازی شده برای کاهش وضوح ویدیو منطبق با صفحه نمایش لباس برخوردار است. پردازشهای دیگر به انتقال اطلاعلات آی‌پاد به علائم ال‌ای‌دی در چهار صفحه جداگانه پرداخته و از آنجا علائم از طریق کابلهای روبانی به سه تراشه کوچک در هر صفحه مدار منعطف بر روی سینه و پشت حرکت می‌کنند. "فوربس" برای صدای تلویزیون ساخته شده، یکی دیگر از اختراعات خود را که از لوله تخلیه و یک جفت بلندگوی قایق ساخته شده، با سیم به این لباس متصل کرده است.




دوربینی که با سرعت نور تصویر برداری می کند


احتمالا تا به حال تصاویری که توسط دوربین های پرسرعت از اجسام متحرک گرفته شده اند را دیده اید. مثلا تصویری که با سرعت ده هزار فریم در ثانیه از یک گلوله در حال برخورد با یک سیب گرفته شده است.
یک تیم در دانشگاه ام آی تی دوربینی ساخته اند که مرزهای سرعت در تصویر برداری را جابجا کرده است: یعنی با سرعت شاتر یک تریلیون در ثانیه! با چنین سرعتی آنها توانسته اند از نور در حال حرکت عکس برداری کنند و این به معنی یک قدم جدید است. حالا ما دوربینی داریم که می تواند با سرعت نور تصویر برداری کند.

در مدل آزمایشگاهی آنها می بینید، یک اشعه نور توسط لیزر تولید، از درون یک بطری عبور و توسط دروبین ثبت می شود. آنها به خوبی توانسته اند آزمایش خودش شان را صدها بار با موفقیت تکرار کنند. جالب است بدانید که آن اشعه نور که در تصویر و در ویدیو ارایه شده، توسط لیزر برای ۱.۷۱ پیکوثانیه تولید شده است. هر پیکو ثانیه معادل یک تریلیونیوم ثانیه است!

کاربرد ها؟ دکتر راسکار سرپرست تیم می گوید اینکه ما بتوانیم حرکات نور را ثبت کنیم طیف جدیدی از قابلیت ها را در اختیارمان خواهد گذاشت. برای مثال از آنجایی که حالا می توانیم این حرکات را ثبت کنیم می توانیم از نور در پزشکی برای سونوگرافی استفاده کنیم (به جای استفاده از امواج صوتی) یا اینکه می توانیم منتظر ورود دستگاه های سی تی اسکن قابل حمل باشیم.

او می گوید تصور کنید که ده سال دیگر چنین قابلیتی را روی تلفن همراه تان داشته باشید. آن وقت می توانید با تلفن تان بفهمید که میوه ای که می خرید رسیده است یا نه. این سیستم به چشم شما اجازه می دهد چیزهایی را ببینید که تا به حال فقط از طریق نمودار ها و آمارهای ریاضی به آنها دسترسی داشتید. در عکاسی، طراحی و علوم دیگر شما به طیف جدیدی از اطلاعات دسترسی پیدا خواهید کرد که تا به حال فقط با اعداد و ارقام آنها را به دست می آوردید. اما از این پس می توانید آنها را با چشم خودتان ببینید و این به معنی اکتشاف ها و پیشرفت های جدید علمی است که باید منتظرشان باشیم.




گوشت گیاهی تولید شد !


یك محقق آمریكایی موفق به تولید گوشت با پایه گیاهی شده است كه از لحاظ طعم شباهت زیادی با گوشت حیوانات دارد. پیش‌بینی می‌شود مصرف گوشت تا سال 2050 به دو برابر میزان فعلی برسد و دستاورد جدید در تولید گوشت با پایه گیاهی می‌تواند پاسخگوی نیاز سیری‌ناپذیر مردم جهان به مصرف گوشت و گامی مهم در جهت پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف این محصول باشد.

"پاتریك براون" متخصص زیست‌شناسی مولكولی دانشگاه استانفورد معتقد است: می‌توان با استفاده از مواد گیاهی فراوان و ارزان كه در اطراف ما وجود دارند، یك ماده غذایی مقوی و سرشار از پروتئین تولید كرد كه از لحاظ ظاهر و طعم مشابه گوشت حیوانات است. این محقق فعالیت خود را بر روی بی‌نیاز شدن از مصرف گوشت حیوانات متمركز كرده است. با توجه به گرایش روزافزون مردم جهان به مصرف گوشت در آینده نزدیك شاهد بروز فاجعه زیست محیطی خواهیم بود، چرا كه تولید دام بیشتر نیازمند مرتع بیشتر است. علاوه بر این كاهش پرورش احشام به كم شدن انتقال بیماری‌های مشترك دام و انسان نیز كمك خواهد كرد.

پیش از این نیز تحقیقاتی در خصوص تولید گوشت حیوانات در آزمایشگاه انجام شده بود. "مارك پست" از محققان دانشگاه آیندهوون هلند تأكید می‌كند: این روش كه مبتنی بر تكنیك سلول های بنیادی برای رشد اندام‌های جایگزین یا تولید بافت انسانی در آزمایشگاه است، بسیار پر هزینه بوده و برای تولید انبوه گوشت مناسب نیست. روش ابداعی محقق آمریكایی در مقایسه با سایر ایده‌ها، مقرون به صرفه‌تر بوده و در صورت طعم مناسب می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت حیوانات باشد. گوشت تولید شده با پایه گیاهی احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

منبع : جام جم




رونمایی از سریع‌ترین خودرو روداستر جهان !


شركت خودروسازی "بوگاتی"، بزودی از جدیدترین محصول خود كه عنوان سریع‌ترین روداستر جهان را یدك می‌كشد، رونمایی می‌كند. شركت‌های خودروسازی جهان، خود را برای عرضه محصولات تازه در نمایشگاه خودرو 2012 در ژنو سوئیس آماده می‌كنند. یكی از محصولاتی كه قرار است در این نمایشگاه رونمایی شود، "بوگاتی ویرون" مدل 16.4 Grand Sport Vitesse است كه به عنوان پرقدرت‌ترین "روداستر" جهان شناخته می‌شود.

مدل جدید نمونه روباز خودروی سوپر اسپرت ویرون است كه ركورد پر سرعت‌ترین خودروی جهان (431 كیلومتر در ساعت) را در اختیار دارد. مهندسان شركت "بوگاتی" قدرت موتور مدل جدید روداستر را از 1001 اسب بخار و گشتاور 1250 نیوتن متر به 1250 اسب بخار و 1200 نیوتن متر افزایش داده‌اند. قیمت خودروی Vitesse هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود كه محصول جدید "بوگاتی" با قیمت دو میلیون دلار به بازار عرضه شود.

منبع : کنجکاو




گام جدید محققان در ساخت صفحه نمایش انعطاف‌پذیر


محققان کانادایی در دانشگاه تورنتو و دانشگاه کوئینز، موفق به ساخت دیود‌های منتشرکننده نور آلی (OLED) روی بستر پلاستیک انعطاف‌پذیر شدند. نتایج این پروژه می‌تواند منجر به ساخت صفحه‌های نمایش انعطاف‌پذیر شود. صفحه نمایشهای OLED دارای مزایای متعددی نسبت به همتایان معدنی خود هستند. OLEDها بر خلاف LEDهای رایج، فاقد عناصر فلزی سنگین نظیر آرسنیک بوده که در بسیاری از کشورها استفاده از آنها ممنوع شده است. مزیت دیگر OLEDها، آمورف بودن آنها است، به ‌طوری که آنها را می‌توان به اشکال مختلف ساخت. یکی از طراحی‌های ایده‌آل این دسته از مواد، ساخت آنها روی پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر است، با این کار می‌توان از OLEDها در نمایشگرهای کامپیوتر یا کاغذ دیواری‌هایی با قابلیت لوله‌ای شدن استفاده کرد.

به‌ دلیل طبیعت خاص OLEDها، این ساختارها مقادیر زیادی نور را در درون خود به‌ دام می‌اندازند که در نتیجه بهره کار OLED به میزان 20 تا 30 درصد تنزل می‌یابد. برای حل این مشکل باید راهی ارائه کرد تا با استفاده از آن OLEDها را روی بسترهایی با ضریب شکست بالا نظیر شیشه بلوری ساخت؛ این بسترها می‌توانند نور را به یک سمت هدایت کرده و در نتیجه کارایی OLED را بهبود بخشند. اما شیشه‌ها انعطاف‌پذیر نیستند، بنابراین OLED انعطاف‌پذیر کماکان دارای کارایی بسیار پایین خواهد بود. "مایکل هلاندر" از دانشگاه تورنتو که با همکارانش از دانشگاه کوئینز کار می‌کند، می‌گوید: این سیستم باید تغییر کند. او ایده‌ای برای حفظ OLEDها روی پلاستیک انعطاف‌پذیر ارائه داده، به ‌طوری که کارایی OLED افزایش یافته است. در این روش، به‌ جای آن‌که از یک سطح با ضریب شکست بالا استفاده شود، تنها یک لایه نازک با ضریب شکست بالا روی سطح پلاستیک انعطاف‌پذیر قرار داده می‌شود. این لایه روی سطح بالایی زیرلایه و در زیر OLED قرار می‌گیرد. این لایه از جنس پنتااکسید تانتالیوم (Ta2O5) بوده و 50 تا 100 نانومتر ضخامت دارد.

این کار موجب شده تا ضریب شکست سیستم همان قدری بالا رود که اگر تمام زیرلایه از جنس ماده‌ای بود که ضریب شکست بالایی می‌داشت. همچنین کارایی OLED (برای نور سبز) 63 درصد شده است.
"میکله موسینی" متخصص حوزه OLED از شورای تحقیقات ملی ایتالیا می‌گوید: نتایج به ‌دست آمده در این پروژه ارزش بسیاری در حوزه اپتوالکتریک آلی دارد. البته هنوز مشکل هزینه بالا در تولید انبوه باقی است، زیرا هزینه ایجاد لایه پنتااکسید تانتالیوم با استفاده از اسپاترینگ بسیار بالا است. یافتن جایگزینی برای این ماده می‌تواند قدم بعدی در توسعه این فناوری باشد.
محققان این پروژه پیش بینی می‌کنند سه تا پنج سال آینده این فناوری به بازار راه یابد. قدم بعدی در این پروژه، بررسی راه‌های تولید انبوه این فناوری است.

منبع : اکونیوز




پریز بدون زاویه


قطعا تا به حال برای شما پیش آمده که یک پریز برق خودش را پشت کمد، مبلمان و یا یکجای تنگ و تاریک قایم کرده باشد و شما زاویه دید مناسبی نسبت به آن نداشته باشید که در این صورت پیدا کردن سوراخ ها کاری بس دشوار است و احتمال موفقیت خیلی کم ! در این ایده یک محدودیت از یک وسیله پر کاربرد که شاید روزانه بارها و بارها با آن سرو کار داریم حذف می شود.



پریز ها در جای جای خانه قرار گرفته اند گاهی بالا، پایین، پشت و زیر وسایلی که در محیط هستند و بسته به زاویه ای که ما نسبت به آنها داریم تشخیص موقعیت و زاویه سوراخ های روی پریز برای ما ممکن می شود که اگر زاویه مناسب نباشد تشخیص کمی دشوار است.



با این ایده دو سوراخ روی پریز ها کاملا حذف می شوند و به جای این دو سوراخ، یک شیار دایره ای شکل وجود دارد که شما بدون نگاه کردن به پریز می توانید دوشاخه را در هر زاویه ای داخل پریز قرار دهید.



در همه وسایل الکترونیکی همیشه یک قطب منفی و یک قطب مثبت وجود دارد و جریان برق بایستی از قطب مثبت وارد و از قطب منفی خارج شود، در این ایده دو دایره طراحی شده است که دایره وسط قطب منفی و دایره خارجی قطب مثبت را انتقال می دهد که بدین وسیله اتصال صحیح دوشاخه در هر زاویه امکان پذیر شده است. طراحان این ایده Suhyun Yoo, Eunah Kim و Jinwoo Chae می باشند.

منبع : کنجکاو




اصلاحاتی برای USB


تقریبا همه کسانی که با رایانه کار می کنند حداقل یکبار از درگاه USB استفاده کرده اند و دسته کم یکبار هم در وارد نمودن فیش با شکست مواجه شده اند. در این مطلب برای طراحان USB پیشنهادی داریم تا موفقیت در اتصال این کابل ها افزایش پیدا کند.

طراحی فیش های USB به گونه ای است که خطا را افزایش می دهد و ما برای درست وارد کردن آن آزمون خطا می کنیم خصوصا در جاهایی که دید مناسبی نسبت به درگاه یا ورودی نداریم، در واقع تشخیص درستی جهت فیش ها کمی دشوار است، حتی اگر جهت فیش را درست انتخاب کرده باشیم کمی زاویه کمک می کند تا فیش داخل نشود.



برای حل این مسئله راه های گوناگونی به ذهن می رسد مانند اینکه بالا و پایین درگاه کمی پخ و زاویه دار شود و یا اینکه شکل کابل ها مقداری عوض شود و کمی برجستگی به یک سمت آن اضافه گردد، به این شکل با لمس فیش هم می توان جهت آن را تشخیص داد.



رنگی بودن قسمت بالایی فیش هم مناسب و موثر خواهد بود، البته روی قسمت بالایی اکثر فیش های USB علامت و آرم آن حک شده است که از روی آن می توانیم جهت را به درستی تشخیص دهیم اما این مورد را همه تولید کنندگان یکسان رعایت نمی کنند، مثلا در اغلب فلش مموری ها چنین چیزی مشاهده نمی شود. فکر می کنم اصلاح کابل های USB در افزایش اعتماد به نفس کاربران رایانه تاثیر به سزایی خواهد داشت ! بنده که در این مورد روزانه چندین بار شکست را تجربه می کنم، شما را نمیدانم :)

منبع : کاغذ.نت




نقشه جدید ناسا برای ساخت ایستگاه فضایی در نزدیکی ماه


ناسا پس از مواجه شدن با خبر دردناک کاهش بودجه که منجر به متوقف شدن برنامه اکتشافات مریخی این سازمان خواهد شد، اکنون رویای ساخت ایستگاه فضایی در نزدیکی ماه را در سر می پروراند. کاهش بودجه دوباره ناسا هر نوع برنامه و طرحی را برای آغاز اکتشافات مریخی طی سالهای آینده نقش بر آب کرد اما با وجود افزایش فشارهای مالی ناسا در حال اندیشیدن به طرحی است که با وجود نزدیک بودن به زمین، بسیار بلندپروازانه است: ساخت ایستگاه فضایی سرنشین داری در نقطه لاگرانژ EML-2 در بخش دورافتاده کره ماه!

این ایستگاه فضایی بین المللی به پایگاهی برای آغاز ماموریتهای علمی و دروازه ای برای رفتن به مناطقی دور افتاده تر از فضا، از قبیل قمرهای مریخی و حتی خود مریخ خواهد بود. ناسا که در حال حاضر اهداف مریخی اش با توقف و تاخیر مواجه شده اند، چنین ایستگاه فضایی را ابزاری ویژه اکتشافات نزدیک فضایی می بیند که گنجایش ارائه علوم و فناوری های جدید را طی یک دهه خواهد داشت. در این پروژه فناوری ها و توانایی های جدید ناسا به همراه فناوری های دیگر کشورهای مشترک در پروژه به کار گرفته خواهند شد.

گزارشها نشان می دهند ناسا در حال جمع آوری گروهی است تا به توسعه نقشه ای برای اکتشاف در نقطه 2 نوسان یا Libration بپردازند، نقطه ای برابر نقطه لاگرانژ که ویژه زمین و ماه بوده و نیروی گرانش ماه و زمین در این نقطه به حالت تعادل رسیده است، از این رو کمابیش امکان متوقف کردن یک فضاپیما در این نقطه وجود دارد. بر اساس گزارش اسپیس، از چنین نقطه ای انسانها می توانند ماموریتهای روباتیک از راه دوری را بر روی بخشی از ماه که کمتر شناخته شده است انجام دهند و در عین حال شرایط سکونت طولانی مدت در فضا را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

منبع : کنجکاو




عینك‌ حاوی نمایشگر داخلی به زودی به بازار می‌آید


گوگل قصد دارد به زودی از عینك فناوری پیشرفته خود كه از یك نمایشگر داخلی برخوردار است رونمایی كرده و راه ورود آن را به بازار هموار كند. این عینك‌های نمایشگر سر بالا در ماههای اخیر در آزمایشگاه سری گوگل ایكس این شركت در حال ساخت بوده و به ادعای منابع نزدیك، نمونه پیش‌ساخت آن شبیه به هدست MP3 پلیر Oakley است.

این عینك كه از دوربین و سیستم عامل آندروید برخوردار است به زودی وارد بازار خواهد شد. دوربینهای روی این عینك به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و می‌تواند به ایجاد برنامه‌های كاربردی واقعیت افزوده كمك كند. نمایشگر سربالای عینك تنها بر روی یك چشم و در یك سو قرار دارد.

ماه گذشته، ‌گزارش‌های خبری حاكی از استخدام ریچارد دووال، متخصص محاسبات پوششی موسسه فناوری ماساچوست توسط گوگل بودند كه رساله دكتری خود را در زمینه عینكهای حافظه ارائه كرده است. تاكنون ایده نمایشگرهای قابل پوشش توسط شركت‌هایی مانند موتورولا به نمایش درآمده، از این رو این فناوری خیلی دور از واقعیت نیست.

این عینك از یك نسخه آندروید گوگل برخوردار است. این خبر با گزارش‌های پیشین روزنامه نیویورك تایمز در مورد هدف گوگل در انتقال سیستم عامل معروف گوشی خود به رایانه‌های قابل پوشش، پیوند نزدیكی دارد. در این عینك، صفحه جست‌وجوگر آندروید گوگل كه اكنون از جی‌پی‌اس برای شناسایی نزدیكترین پاسخ‌ها به جست‌وجوی مورد نظر استفاده می‌كند از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

منبع : کنجکاو




اسپری بر روی پوست ReCell


برای التیام یک سوختگی بدخیم، نیاز به یک پوست جدید است ولی این پوست جدید باید از جایی بیاید. اسپری روی پوست ReCell، موجب می‌شود تا سلول‌ها سریع‌تر رشد کنند. جراحان، نمونه‌ای سالم از فرد مورد درمان را می‌گیرند و جایگزین تعلیق مایع ReCell می‌کنند. پس از بیست دقیقه، سلول‌ها به قدری رشد می‌کنند که می‌توان آن‌ها را روی ناحیه‌ای با مساحت ۸۰ برابر ناحیه‌ی نمونه‌گیری شده، اسپری کرد. قیمت: هرکیت، ۱۲۰۰ دلار

منبع : پیچ گوشتی




میز کار متفاوت: قفل نامریی و کلید مغناطیسی


چگونه درب یک کشو باز می کنید وقتی حتی جای قفل آن را نمی بینید؟ این ایده جذابی است که قفل مخفی Quirky با نصب آسان اش برای شما فراهم می کند. قفلی که به کشوی میز تحریر شما متصل می شود اما در عمل مشخص نیست که یک فقل پشت کشو قرار گرفته است. ضمن اینکه نکته جالب تر اینجا است که برای باز کردن کشو، باید از محل قرار گیری قفل هم مطلع بود.

این قفل مخفی به راحتی در درون کشو پیچ شده و دور از چشم دیگران در گوشه ای از آن جاخوش میکند، برای باز کردن آن به کلید مغناطیسی مخصوص آن احتیاج دارید البته شما میتوانید این قفل را به صورت موقت و با نوار چسب مخصوص آن در کشوی خود نصب کنید. بهتر است دیگران را از داشتن این قفل مطلع نکنید، تا راز شما برملا نشود و بتوانید مانند یک ساحر، کشوی بدون قفل خود را باز کنید. البته کاملا مشخص است که این روش کاملا امنی به حساب نمی آید.

این کلید مغناطیسی روی چوبی با ضخامت مشخص کار میکند و حتما میتوانید حدس بزنید اگر کسی از وجود این قفل خبردار شود دیگر امنیت چندانی برایتان وجود نخواهد داشت. اما این محصول برای گیک هایی که دوست دارند یک میز تحریر با قفل هایی متفاوت داشته باشند کاملا جذاب و عالی است. البته هنوز از زمان به بازار آمدن و قیمت آن خبری در دست نیست. شما مایل هستید که این راز بزرگ را در کشوی میز خود قرار دهید؟

منبع : نارنجی




معرفی دوربین فوق العاده کوچک Superheadz Clap


این روز ها بیشتر تلفن های همراه دارای یک دوربین هستند هر چند که کیفیت آن بالا نباشد، می توان خیلی اوقات از آن به جای یک دوربین دیجیتال با کیفیت استفاده کرد به خصوص اگر از آن دسته از افرادی باشید که همیشه به دنبال شکار صحنه های جالب و فیلم برداری از رخداد های جالب هستند. اما Superheadz Clap Camera که یک دوربین دیجیتالی کوچک می باشد و امکانات بیشتری را نسبت به تلفن های همراه در اختیار شما قرار می دهد که شاید شما را راضی کند تا از آن استفاده کنید.

خیلی از تلفن های همراه دکمه های کنترل کننده ی مناسبی برای عکس برداری ندارند و هنگام استفاده از دکمه ی شاتر یا زوم باعث لرزش در عکس برداری و در نهایت پایین آوردن کیفیت عکس می شود اما این دوربین کوچک دارای دکمه های مناسب و راحت برای عکس برداری و فیلم برداری می باشد کیفیت عکس برداری آن 2 مگاپیکسل و 720 * 480 رزولوشن فیلم برداری می باشد که برای بعضی از عکس ها کافی به نظر می رسد. برتری دیگر این دوربین نسبت به دوربین تلفن همراه کوچک بودن اندازه ی آن می باشد بعضی اوقات نیاز است که کسی نفهمد شما در حال عکس برداری یا فیلم برداری هستید در این مواقع با استفاده از این دوربین کوچک می توانید به عکس برداری بپردازید.

در داخل این دوربین یک مموری کارت microSD قرار دارد که هر وقت ظرفیت آن پر شد می توانید به راحتی آن را به درگاه usb کامپیوتر وصل کنید و اطلاعات آن را خارج کنید قیمت این دوربین 50 دلار می باشد که برای یک دوربین معمولی مناسب است اما اگر به دنبال گرفتن عکس های حرفه ای تری هستید بهتر است از یک دوربین دیجیتال حرفه ای استفاده کنید.

منبع : پرشین سل




معرفی کفش تاشوی Timberland


اگر شما قصد کوه نوردی داشته باشید، بدون شک کوله پشتی خود را مملو از مواد اولیه مورد نیاز در ارتفاعات می‌کنید از خوراکی‌ها گرفته تا لوازم کمک‌های اولیه. اما سایر موارد ضروری را شما از بین وسایلی انتخاب خواهید کرد که کم‌ترین وزن ممکن را داشته باشد و حتی بتوان در مواقع لزوم حجم آن را کاهش داد.

بدون شک مهم‌ترین موردی که باید در کوه نوردی لحاظ کنید داشتن یک کفش مناسب است، من و شما حتما تصورمان از یک کفش مناسب تنها کفشی است که راحتی بیشتری برای عبور از موانع و پستی و بلندی‌های دامنه کوه داشته باشد اما محصول جدید Timberland یک کفش تاشو است که می‌توانیم با تاکردن و بستن آن حجم آن را به نصف کاهش دهیم و به خوبی آن را فشرده کنیم تا فضای کمتری در وسایل ما بگیرد. این کفش 65 دلاری Timberland می‌تواند گزینه مناسبی برای کوه نوردان حرفه‌ای باشد که در طول مسیر نیاز به تعویض کفش خود دارند چرا که حجم بسیار کمی اشغال می‌کند و به راحتی درون کوله پشتی وسایل جای می‌گیرد.



بله دوستان، داشتن کفش اضافه در کوه نوردی گاهی اوقات حتی از به همراه داشتن خوراکی هم مهم‌تر است چرا که بدون کفش عملا امکان حرکت در دامنه‌های کوه وجود ندارد حال تصور کنید وقتی این کفش اضافه قابلیت تاشدن و کم حجم شدن داشته باشد و بتوان به جای حمل آن روی شانه و تحمل خستگی وزن کفش، آن را داخل کوله پشتی گذاشت چقدر احساس آرامش بیشتری به ما دست خواهد داد.

منبع : پرشین سل




روشنایی شهری با لامپ های خورشیدی و بادی


چراغ های بزرگی که در روشن کردن محیط های شهری و جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد، به طور معمول از سدیم فشار بالا (HPS) ساخته شده که به نسبت مواد دیگر که تولید روشنایی الکتریکی می کنند هم ارزان تر و به صرفه تر است و هم مدت زمان طولانی تری نسبت به لامپ های دیگر کار می کند، اما آنها به زودی و با ورود این لامپ های LED که با انرژی باد و انرژی خورشیدی کار می کنند عملا منسوخ خواهند شد.

این لامپ های جدید که با انرژی خورشیدی و انرژی بادی تولید روشنایی می کنند، تاثیر مثبتی روی محیط زیست دارند و با یک چراغ 60 واتی LED می توانند 50,000 ساعت به طور مداوم کار کنند. همچنین در این لامپ ها به جای انتقال قدرت از یک شبکه منبع به هر لامپ، در داخل خود چراغ ترکیبی از دو سلول خورشیدی خورشیدی 90W و میکرو توربین بادی 300W برای تولید و ذخیره انرژی به کار رفته است، این فرآیند به طور کامل در داخل خود لامپ اتفاق می افتد و عملا نیازی به ای


:: موضوعات مرتبط: دانش و فناوری , دنیای علم و تکنولوژی , ,
:: برچسب‌ها: از دنیای علم و تکنولوژی چه خبر , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: