مجله پزشکی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
مجله پزشکی
نوشته شده در شنبه 20 اسفند 1390
بازدید : 636
نویسنده : منو تو

 

.:: خاصیت ضد سرماخوردگی زنجبیل و ترب‌کوهی ::.

زنجبیل و ترب‌کوهی خاصیتی دارویی دارند و می‌توان از آنها بر ضد سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کرد. موادی که طعم تند زنجبیل از آنها است، خاصیت ضد گلودرد دارند. این مواد توان بدن در مقابله با بیماری‌ها را افزایش می‌دهند. مجله‌ی آلمانی "داروخانه‌های جدید"، در گزارشی که به چاپ رسانده از خاصیت زنجبیل و ترب‌کوهی برای مبارزه با سرماخوردگی نوشته است. از این رو به کسانی که سرما خورده‌اند یا آبریزش بینی دارند، توصیه می‌شود که روزانه چای زنجبیل بنوشند.

- طرز تهیه‌ی چای زنجبیل:

برای تهیه‌ی این نوع چای باید ریشه‌ی زنجبیل تازه را پوست کند و سپس آن را به قطعات ریز برش داد. آب را جوش آورد و قطعه‌های زنجبیل را به آن افزود و چند دقیقه گذاشت تا دم بکشد. برای یک فنجان چای یک قاشق چای‌خوری زنجبیل ریز شده اضافه می‌کنند. برخی نیز به جای خرد کردن زنجبیل آنرا رنده می‌کنند. می‌توان چای را با عسل شیرین کرد. به این ترتیب که پس از افزودن قطعه‌های زنجبیل مقداری عسل نیز به آب افزود. نکته‌ای که باید در هنگام خرید زنجبیل دقت کرد، سفت بودن آن است. می‌توان زنجبیل را با دست گرفت و امتحان کرد که آیا به اندازه‌ی کافی سفت است یا نه.

- طرز تهیه‌ی ترب کوهی:

ترب کوهی که در ایران به ترب سمنانی معروف است، از نوع سفید و شکل ‌آن دراز است. این ترب به دلیل اینکه حاوی انواع مؤثر روغن‌ خردل است، ضد‌ باکتری‌ها، قارچ‌‌ها و ویروس‌هایی عمل می‌کند که عفونت‌ راه‌های تنفسی و مجاری ادراری را موجب می‌شوند. طرز مصرف یک ترب‌کوهی به اندازه‌ی تقریبا سه سانتی‌متر را شسته، پوست کنده و رنده می‌کنیم. ترب کوهی بسیار تند است و کندن پوست و خرد کردن آن باعث اشک‌ریزش چشم می‌شود. ترب رنده شده را داخل یک لیوان یا ظرف دردار می‌ریزیم و بقیه‌ی لیوان را با عسل پر کرده و در آن را سفت می‌بندیم و می‌گذاریم یک ساعت بماند. این مخلوط را باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر،‌ به مدت دو روز مصرف کرد. در آلمان داروهای حاوی ترب‌کوهی را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این داروها بر ضد عفونت مسری مجاری تنفسی و ادراری تجویز می‌شوند
 

 

.:: هنگام عصبانیت شکلات بخورید ! ::.

بارها پیش آمده است که صبح ها با بدخلقی از خواب بیدار شده اید. اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج نشان داده اند که بدخلقی به دلیل سطوح انتقال دهنده عصبی سروتونین است که وقتی فرد غذا نخورده باشد نوسان می کند و استرسی که در اثر این نوسان ایجاد می شود منجر به بروز خشم و عصبانیت می شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج با استفاده از رزونانس مغناطیسی، تاثیرات سطوح سروتونین مغز 30 داوطلب سالم را در پاسخ به تحریکاتی چون چهره های خشمگین، غمگین و یا بیانات خنثی بررسی کردند.

در طول این تحقیقات، دانشمندان سطوح سروتونین داوطلبان را با دستکاری رژیم غذایی آنها تغییر دادند و به خصوص با استفاده از "تریپوفان"، ماده ای که برای تولید سروتونین مطلوب است و به اندازه کافی در سفیده تخم مرغ، بعضی از ماهی ها و شکلات وجود دارد این دستکاری را انجام دادند. سپس با مشاهده فعالیت نواحی مختلف مغز دریافتند که سطوح پایین سروتونین، کورتکس جلوپیشانی را برای کنترل پاسخ خشمی که در بادامه مغز ساخته شده است به شدت دچار مشکل می کند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "از دهه های قبل می دانستیم که "سروتونین" نقش مهمی در خشم و پرخاشگری ایفا می کند اما تنها از مدتی قبل فناوری را به دست آورده ایم که می تواند درون مغز را نگاه کند و روشی را که با آن این انتقال دهنده عصبی پالس های احساسی ما را تنظیم می کند مورد بررسی قرار دهد". به گفته این محققان، هرچند این نتایج در مورد داوطلبان سالم به دست آمد باوجود این می توانند در خصوص علل بروز طیف وسعیی از اختلالات روانی که در آنها خشم یک عنصر مشترک است توضیح دهد.

 

.:: چند عادت خوب برای یک خواب خوب ::.

 


بیشتر متخصصان خواب بر سر یک نکته با هم اشتراک نظر دارند و آن اینکه بیشتر مشکلات بی‌ خوابی مربوط می‌شود به عادات نادرست. ما با این عادات نادرست، ناخواسته، کاری می‌کنیم که بدن مان خواب را پیدا نکند. راه حلش هم این است که محیط و فضای شب مان (اتاق خواب و رختخواب) را به فضایی مخصوص خواب و آرام تبدیل کنیم، و حالا چند توصیه...

- اتاق خواب، فقط مخصوص خواب است

در اتاق خواب تان فقط چیزهایی را قرار دهید که ازشان خوش تان می‌آید و آرام تان می‌کنند. این چیزها شامل رنگی که برای دیوارهای اتاق انتخاب می‌کنید، مبل راحتی، تختخواب و سایر لوازم مربوط به آن می‌شود، اما از این هم می‌توانید فراتر بروید: کتاب های ترسناک و تحریک کننده به اتاقتان نیاورید (مطالعه را به مکان های دیگر اختصاص دهید) اگر اخبار به شما استرس وارد می‌کنند، رادیوی تان را روی شبکۀ موسیقی تنظیم کنید و مطمئناً، به هیچ وجه نباید در رختخواب به امور کاریتان بپردازید یا فاکتورهای تان را بررسی کنید و یا به هر چیزی غیر از خواب مشغول شوید.

- چند عادت خوب برای خوابی خوب

یک مؤسسه امریکایی بررسی های بر روی وضعیت های مرتبط با رختخواب، اتاق خواب و کیفیت خواب انجام داده است. این تحقیق، یک تحقیق علمی بسیار وسیع و به شدت علمی نیست و ما می‌توانیم چند نکتۀ خوب از آن بیاموزیم:
افرادی که هر روز رختخواب شان را مرتب می‌کنند، تقریباً شانس بیشتری برای بهتر خوابیدن دارند.
ما زمانی که ملافه های مان به تازگی عوض شده باشند، بیشتر به سمت خوابی خوب متمایل خواهیم شد.
بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که برای خوابیدن، اتاق شان خنک، کاملاً تهویه شده و کاملاً تاریک باشد. این شرایط با توصیه های اغلب متخصصان هماهنگ است.

- رختخوابی خوب برای راحت خوابیدن

بی خوابی نه تنها بر کیفیت زندگی که بر سلامت مان هم اثر می‌گذارد. سیستم دفاعی بدن و حافظه مان، بیشتر از بقیۀ اعضا، به خوابی تمام و کمال نیاز دارند. و اخیراً ثابت شده افرادی که کمبود خواب دارند، نسبت به بقیه استعداد بیشتری در افزایش وزن دارند. عادات مناسب برای خواب تان برگزیند و برای آنها تلاش کنید، واقعاً ارزشش را دارد ! حتی اگر رختخوابی که تهیه می‌کنید گران است، خیلی مهم نیست زیرا شما یک سرمایه گذاری ارزشمند برای سلامتی خودتان انجام داده اید.

 

.:: روش های موثر برای مراقبت از مفاصل ::.

همه ما می دانیم که منظور از مفاصل محل اتصال دو استخوان است و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست و... را خم و راست کنیم، برای اطرفیان خود دست تکان دهیم، سر خود را به اطراف حرکت دهیم. این عملکردهای قابل توجه محصول فعالیت این بخش حساس بدن است و سلامت آن مسلما حائز اهمیت می باشد.

بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص سینویوم در این محل تشکیل لایه ای را می دهند که از سائیده شدن سر استخوان ها در این محل ممانعت به عمل آید. به مرور افزایش سن آسیب پذیری مفاصل بیشتر می شوند و حتی بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می کند.

در این مقاله سعی شده به شرح بعضی از موثرترین روش های حفاظت از مفاصل در برابر انواع آسیب ها و بیماری ها به طور مختصر بپردازیم. بهترین روش برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه ها، استخوان و رباط ها می باشد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف عبارتند از:

1. مراقبت از وزن مناسب:

وزن خود را کنترل کنید، این بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل شماست. از جمله مهمترین مفاصلی که وزن شما را تحمل می کنند عبارتند از: زانوها، استخوان لگن و کمر. شاید به همین خاطر است که اغلب مشکلات مفصلی نیز در همین نواحی بروز می کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می شود. در حالی که کاهش وزن، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.

2. تحرک و ورزش را فراموش نکنید:

ورزش موجب کاهش وزن می شود، تحقیقات نشان می دهد که تمرینات ایروبیک باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. از طرفی عدم تحرک، اعتیاد به کامپیوتر و تلویزیون باعث بروز درد مفاصل می شود. عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است. پس تحرک را فراموش نکنید.

3. تقویت ساختمان ماهیچه ای:
ماهیچه های قوی محافظ مفاصل هستند، اگر ماهیچه کافی ندارید و به اندازه کافی قوی نیستند، به مفاصل ضربه و فشار وارد می کنید، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. ورزش های ویژه قدرتی به ساختمان سازی ماهیچه ای کمک به سزایی می کند.

4. ماهیچه های شکمی و بخش مرکزی بدن را تقویت کنید:

اختصاص ورزش های ویژه برای تقویت این بخش لازم است. تقویت ماهیچه های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می کند.

5. محدودیت ها و ناتوانی های خود را بشناسید:

بعضی از فعالیت ها و ورزش ها برای بعضی از مفاصل سخت و آسیب رسان است و بنابر این ممکن است بعد از انجام آن احساس درد کنید. به طور کلی گفته می شود که چنانچه بعد از انجام تمرینات بیش از 45 دقیقه درد در نواحی فعال احساس کردید باید در دفعات بعدی به طور سبک تر و ملایم تر اجرا کنید. این دردها به این معنا است که مفاصل شما بیش از اندازه در هنگام ورزش تحت فشار بوده است و این هدف ما نیست.

6. مراقب وضع و یا فرم بدن خود باشید:

خمیدگی و عدم استواری برای مفاصل خوب نیست. سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید. این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید. مثلا اگر کوله پشتی به دوش دارید روی دو شانه خود وزن آن را توزیع کنید.

7. از یخ استفاده کنید:

یخ نقش به سزایی در کاهش درد مفاصل دارد. از تورم و درد مفاصل می کاهد. اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از 20 دقیقه استفاده کنید.البته توجه داشته باشید یخ را در پارچه یا کیسه قرار داده و روی مفاصل بگذارید.

8. تغذیه مناسب و سالم:

تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار تناول کنید. به عنوان مثال ماست، کلم بروکلی و ساده و انجیر سرشار از کلیسم است. بعلاوه ویتامین C در کاهش احتمال پوکی استخوان نقش موثری دارد، پس از خوردن پرتقال که سرشار از ویتامین C است غافل نشوید.

 

.:: توصیه های نوروزی برای خرید کفش عید ::.

اگر هنوز برای عید، کفش نخریده اید حتماً به نکات زیر توجه کنید. به گزارش سلامت نیوز، دکتر آرامی، متخصص ارتوپدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کفش مناسب باید دارای فاکتورهای زیر باشد؛

1. دو سانتیمتر پاشنه داشته باشد.
2. در داخل کفش بالشتک های کوچکی برای نگهداری قوس کف پا، و ناحیه پاشنه تعبیه شده باشد.
3. رویه کفش می تواند از چرم یا مواد مصنوعی باشد ولی باید از نظر بهداشتی مورد تأیید باشد.
4. چرم کفش دارای آستر باشد و تعریق پا را با مشکل مواجه نکند.
5. کفش باید اندازه پا بوده و بزرگ یا کوچک نباشد.
6. کف کفش از بیرون سفتی قابل ملاحظه ای داشته باشد و چرمی بوده که به آن چرم آبدیده و کوبیده گفته می شود که حالت فنری خاصی دارد و مانند گالش، چوب و یا ابر نیست.
7. پنجه کفش به هیچ وجه نباید باریک باشد و باید شکل پا را حفظ کند و شخص به راحتی بتواند از آن استفاده کند و موقع راه رفتن، نشستن و بلند شدن به هیچ وجه در هیچ کدام از قسمت های پا (کف پا، روی پا و پشت پا) احساس درد نکند.

این متخصص در ادامه در خصوص مشکلاتی که کفش نامناسب به همه بدن آسیب وارد می کند به زانو، کمر، پاشنه پا، کف پا و از همه مهمتر احساس ناراحتی در فرد ایجاد می كند، چراکه اگر دردی داشته باشد عضلات به اسپاسم شدید می روند و تمام بدن دچار استرس و گرفتاری می شوند.

منبع : سلامت نیوز

 

 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: مجله پزشکی , توصیه های پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: نکاتی برای دخترخانم ها در اولین قرار با آقا پسرها , نکاتی برای دخترخانم ها در اولین قرار با آقا پسرها , هنگام عصبانیت شکلات بخورید , چند عادت خوب برای یک خواب خوب , روش های موثر برای مراقبت از مفاصل , توصیه های نوروزی برای خرید کفش عید , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: